Nybygning

Læs om de forskellige instrumenter jeg tilbyder:
italiensk cembalo, flamsk cembalo, fransk cembalo, dansk cembalo og lille clavichord.

Valg af instrument

Det er et svært valg, for den moderne cembalist ønsker selvfølgelig et instrument, hvor hele cembalorepertoiret kan opføres. Dette er et vanskeligt krav eftersom der historisk er stor forskel på de forskellige landes musik, samt at musikken og instrumenterne selvfølgelig har udviklet sig gennem tiden fra 1500 til 1800.

Almindeligvis er det et spørgsmål om tastaturets omfang og hvilken musik man primært ønsker at spille. Og så er det et spørgsmål om størrelse og vægt. Generelt er instrumenter med stort omfang både længere og tungere end instrumenter med lille omfang.

Meget af cembalolitteraturen kan spilles på et lille omfang som C-c”’ (49 taster), men ønsker man fx at kunne spille al musik af J.S. Bach kræves et omfang fra G’-d”’ (56 taster), hvilket dækker det meste af cembalolitteraturen. Nogle få af Scarlattis sonater kræver dog F’-g”’ (63 taster).

Nedenfor ses et klaviatur med fuldt omfang (F’-f”’) som er typisk for store tomanuals instrumenter fra det 18. årh., samt et klaviatur med kort oktav fra C (betegnet C/E) til c”’, som er typisk for instrumenter fra 16. og 17. årh. I bassen sparerede man tonerne f# og g# væk, da de kunne undværes i meget musik. Desuden får man et symmetrisk klaviatur, hvilket man også satte pris på. Der blev også bygget instrumenter med kort oktav til G’ (betegnet G/H).

Klaviatur med fem oktaver, betegnet F’-f”’ (61 taster).
Klaviatur med kort oktav fra C, betegnet C/E-c”’ (45 taster).

Umiddelbart kan jeg anbefale de instrumenter jeg præsenterer ovenfor. I stedet for at forøge de historiske instrumenters omfang udover hvad der er rimeligt, har jeg omhyggeligt udvalgt historiske forbilleder, der (evt. med mindre ændringer) vil være gode for den moderne cembalist. I alle tilfælde bygger jeg instrumentet helt efter køberens ønsker – dvs. omfang, disposition, materialevalg og dekoration kan aftales.

Således tilbyder jeg italienske instrumenter (særligt gode til tidlig musik og til continuospil). Tomanualsinstrumenter efter Ruckers og de store franske mestre som Taskin og Hemsch. Endelig kan jeg tilbyde et lille enkelt italiensk instrument – et lækkert lille instrument og det billigste jeg kan bygge. Instrumenter efter andre forbilleder, fx tysk er også muligt.

Hvorfor vælge mig?

Et cembalo er ikke “fædigt”, når man modtager det fra byggeren. Cembaloer er instrumenter som kombinerer en forfinet mekanik med levende træ Alle cembaloer skal derfor justeres, forbedres og måske endda ændres noget tid efter de er modtaget, ligesom instrumentet vil skulle efterses jævnligt for at holde det i topform. Hvis dette skal forløbe bekvemt er det vigtigt, at have et godt forhold til byggeren, og ikke mindst at byggeren ikke bor for langt væk.

God fornøjelse med valget

Se også renovering, strenge og udlejning.