Du kan klikke på de enkelte billeder og læse om arbejdet
Nybygning af cembalo efter Moshack 1770
Som bestillingsopgave har jeg designet min version af et cembalo efter det eneste historiske danske cembalo, bygget af Moritz Georg Moshack i København 1770. Det står i dag på Pederstrup herregård, som er en del af Museum Lolland-Falster, hvor jeg tidligere var formidlingschef. Jeg havde dermed rig mulighed for at undersøge instrumentet nærmere. Det originale instrument er et stort etmanuals cembalo med omfanget F’-f”’, 2 x 8′ og lut. Du kan læse om min undersøgelse af originalen her.
Det originale cembalo af Moshack fra 1770. Stellet og tastaturet er ikke originale.
Min version blev udvidet til en tomanuals udgave, som Moshack ville have bygget det – håber jeg. Der er 2 x 8′ og 4′ samt lut, så det fremtræder som et stort koncertcembalo beregnet på både solo- og continuospil i koncertsale mv. Kassen har samme bredde som originalen, men er forlænget lidt og gjort et par centimetre højere, og jeg har forsøgt at holde fast i Moshacks elegante linje. Designet af de to manualer samt udlægget til 4′ kommer fra et instrument af Broman ca. 1750-60, som har nøjagtigt det samme udlæg af 8′-strengene. Desværre er det ikke restaureret og det vides ikke hvordan det er konstrueret indvendigt. Inspiration til klangbunden kommer derfor fra Silbermann 1740, som Moshack også kan have været inspireret af. Det har været en kæmpe opgave, at designe et fornuftigt bud på et sådant skandinavisk koncertinstrument fra anden halvdel af det 18. årh., men resultatet er et instrument med mange overraskende ressourcer og en skøn klang. Min version af Moshack blev færdig i foråret 2022 og blev leveret til kunden i sommeren 2022.
Opmåling af originalinstrumentet samt studier på museer af tilsvarende instrumenter af Broman og Rosenau (Stockholm) og Gräbner og Silbermann (Dresden)
Design af tomanualsversion af Moshack cembaloet. Jeg forsøger at beholde originalens proportioner, men skal samtidig have plads til to manualer. Jeg benytter viden fra andre lignende instrumenter fra Sverige og Tyskland
Det starter med at bygge en stærk form til bøjning af den buede side
Den buede side bøjes med damp og store kræfter. Hver ende bøjes over samme form til at skabe den elegante S-formede kurve
Tangenterne er lavet af lindetræ, der i brædder limes til en plade på 15mm, der derefter markeres og udskæres
Dele til klaviaturets rammer. Balanceskinnen til venstre er samlet af tre lag egetræ for at øge stabiliteten
Smukt egetræ, der skal bruges til stemmestokken
To stykker eg bliver til een stærk stemmestok (5cm tyk)
Skabelon til fastlæggelse af den buede side og udskærring af den bageste del af bunden
Bunden er lavet af massiv fyr. Det lille billede viser originalen under restaurering. Placering af strukturer samt opstalt tegnes på bunden
Udskæring af samling på stemmestok
Udskæring af profil på toppen af siderne med gammel profilhøvl
Første skridt er samling af stemmestok med ryg. Der er lavet udsparringer til tværstiverne
Bunden tilpasses
Samling mellem navnebræt og ryg. Det er svært i fyrretræ, men det var det sikkert også for Moshack
Samling af øvre og nedre tværstruktur på Moshack vis med fire kraftige forbindelsesstykker
Samling af det forreste af kassen
Kassen med sine kraftige U-forstærkninger. De er samlet med siderne og bunden og hinanden
Installation af fastgøringsskinnen af bøg
Kassen før installation af den buede side.
Kassen er smart færdig. Den buede side er sat i
Oplægning af nederste manuals ramme
Klaviaturrammer i lind med balanceskinner i eg
Klaviaturer optegnes på plader af lind. Her undermanualet
Klaviaturer optegnes efter stok med mærker (til venstre for lineal), som blev lavet specielt til instrumentet. Oktavspandet er 16,2cm, hvilket er lidt smallere end det moderne klavers 16,4cm
Klaviaturerne optegnes og der bores huller til balance- og styrepinde samtidigt i tastaturet og balanceskinnen nedenunder
Komnstruktion i diskanten med udsparring, så diskantstrengene klinger kraftigere
Kraftig konstruktion, med udsparring til 4' fastgøringsskinne, der sidder på undersiden af klangbunden
Installation af underste styreskinne af ahorn. Placeringen kan senere justeres, hvis det skulle blive nødvendigt
Klassens struktur
Små profiler i steg og broer udskæres med en traditionel skraber med et lille blad monteret
Bøjning af steg og broer af bøg med damp og varme til den rette facon er opnået. Derefter køler de i formen.
Udlægget af ribber til undersiden af klangbunden fastlægges. Klangbund og ribber er af gran.
Klangbunden set ovenfra
Klangbunden set nedefra. Fastgøringsskinnen til 4' er lavet af ask.
Undersiden af klangbunden. Ribberne er lavet af kasseret (og meget tørt gran) fra kirkens loft.
Undersiden af klangbunden. Der er skåret udsparringer i ribberne, hvor strengene går på oversiden som Moshack gjorde det
Kassen indvendigt med U-formede stivere i fyr, som Moshack designede det
Kassens struktur for at modstå strengetrækket
Klangbunden limes fast med særlige skrå klodser, der giver bunden en lille krone mod midten
Udskæring af taster. Først i grupper. Dernæst enkeltvis.
Udskæring af taster. Senere vægtes de individuelt med bly og udskæres på undersiden foran, for at opnå korrekt balance
Øvre manual sættes op. Taster af lind
Udskæring af taster. Bemærk registreskinnerne af ahorn i baggrunden
Grundmaling af kassen. Bemærk de elegante proportioner
Den buede side har en smuk linie
Klangbunden gives et enkelt lag shellac
Klangbunden dekoreres med enkle blomster i tempera i stil med originalen.
Stifter til strengene sættes i broen af bøg. Fastgøringsskinnen langs den buede side er endnu ikke sat i. Den laves i flere stykker bøg, så den passer præcist til den buede side. Til sidst skrabes der profil i den og den males
Nedefra. Den bageste bund er en integreret del af konstruktionen - ulig de franske og flamske byggeres instrumenter
Ben til tastaturerne skæres. De er af massiv okseknogle og kommer i plader, der er for store. Min båndsav har til lejligheden fået en særlig klinge, der kan skære præcist i ben. Som det ses er det et pillearbejde med 150 dele
Stifterne sættes i og trykkes derefter forsigtigt ned til rette højde
Arkaderne, som jeg selv har designet og skåret i ahorn, limes på. Senere underskræres tangenterne for at afbalancere dem
Nederste klaviatur sættes op
Isætning og tilpasning af tasterne på undermanualet. Tasterne styres af meget enkle guides, der giver minimal friktion og som let kan tilpasses. Tangenterne er endnu ikke afbalancerede
Instrumentets indre farve er blevet malet og fastgøringsskinnen langs klangbunden er installeret
Først sættes 4' strengene på
Isætning af strenge. Der er 3 x 62 strenge med et samlet træk på ca. 1000 kg. Strengene er af jern med messing i bassen
Mekanikken sættes op
Slibning og afbalancering af undermanualets taster
Klaviaturerne har fået voks. Udsparringer til overtangenterne på øverste manual er typisk for de Stockholmske og midttyske byggere
Undermanualets ramme med balancepindene stikkende op. Endeblokke af massiv valnød
Syv Louis XVI ben drejet og kanneleret i Bourgogne
Opsætning af mekanik indebærer bla. intonation af plektre, tilpasning af springerne og tilpasning af broen
Messinghåndtag til overmanualet er tilføjet. Overmanualet kobles til undermanualet ved at skubbe det 1cm ind.
Instrumentet er ved at være færdigt og klinger fantastisk. Der mangler nu kun låg og stel
Instrumentet med bordstel i gustaviansk stil
Cembalo efter Moshack 1770 , bygget af EK 2022
Klik på de enkelte billeder og læs om konstruktionen.
Cembalo af Gottlieb Rosenau, Stockholm 1786 (Nationalmuseet, Kbh.)
Moshack byggede i en skandinavisk stil, dvs. hans arbejde er – efter mine studier – tæt knyttet til de øvrige cembaloer, der blev bygget i Stockholm i anden halvdel af det 18. årh. Det er instrumenter af byggerne Gottlieb Rosenau og Johan Broman som jeg – udover Moshack – er inspireret af. De har mange ligheder, men også nogle punkter på hvilke de adskiller sig. Det er store instrumenter, to manualer og tre registre – som vi kender det fra Frankrig og nordtyskland, men kasserne er større – mindst på linie med kasserne af Silberman og Gräbner fra midttyskland. Der er en lang række konstruktionsmæssige detaljer som er bemærkelsesværdige for de svenske instrumenter – for at nævne nogle: enkle kraftige kasser ofte bygget af fyr, enkel dekoration evt. med brug af intarsia eller kineserier, løst navnebræt, rektangulære kraftige steg, men samtidig med meget forfinede og slanke springere. Desuden har de også et særskilt lutregister med en række springere, der knipser tættere på strengenes ender. På den ene side er instrumenterne altså store (Rosenau’s kasse er 30,5 cm høj og 278cm lang), på den anden side er mekanikken og udførelsen forfinet og af meget høj kvalitet.
Et kig ind i mit Moshack instrument før klangbunden kommer i. Den kraftige interne konstruktion er lavet så tæt på Moshack som muligt. U-stiverne er – som det meste af kassen – af fyrretræ.Cembalo af Broman, Stockholm ca 1750-60 (Scenkonstmuseet, Stockholm)
Da jeg startede med at bygge instrumentet efter Moshack stod jeg derfor overfor en spændende og udfordrende opgave. Ét var at kopiere Moshack, et andet var at udvide Moshack til et tomanuals instrument. Selvom Moshack instrumentet findes i dag er den rekonstruktion, der blev foretaget i 1980erne desværre ikke ordentligt dokumenteret og der udestår mange spørgsmål til den nøjagtige konstruktion og til den nøjagtige dimensionering af de dele, der gemmer sig inde i instrumentet, og som det ikke umiddelbart er muligt at undersøge. Jeg har derfor anvendt hvad jeg kunne fra Moshack og suppleret med viden fra andre beslægtede instrumenter, hvilket har betydet, at jeg har undersøgt Rosenau instrumentet fra 1786 (Nationalmuseet, Kbh.) og lavet en opmåling af det – ligesom jeg har fået adgang til Silbermann-instrumentet (ca. 1740) på Musikinstrumentenmuseum i Berlin og ligeledes også undersøgt Gräbner instrumentet (1739) på Schloss Pillnitz ved Dresden. Mit instrument er således baseret i sin konstruktion af kassen på Moshack, mens målene til 4-registrets strenge kommer fra Broman instrumentet (udateret – ca. 1750-60, Stockholm), der interessant nok har samme mål for 8-strengene som Moshack. Da dette instrument ikke har været restaureret kender vi desværre ikke til klangbundens opbygning, så min version er – udover at være baseret på Moshack – forsynet med detaljer omkring 4-registrets fastgøringsskinne fra Silbermann-instrumentet i Berlin.
Moshack instrumentet er generelt bygget af fyr, hvilket er en træsort der både er tung og vanskelig at arbejde med, fx kan fyr kun meget vanskeligt bøjes. Det vidste Moshack godt og derfor valgte han egetræ til den buede side, mens de øvrige sider er af fyr. Stemmestokken er lavet af kraftige egeplanker (5cm tyk), mens klangbunden er af rødgran og stegene af bøg. På min version er tastaturet af lind og dækket med ben (okseknogle) på undertangenterne, mens overtangenterne er af valnød, ligesom tastaturets endeblokke og andre synlig dele også er af valnød. Dekorationen er mange enkel, hvilket er typisk for de skandinaviske instrumenter. Klangbunden er bemalet med enkle blomster og der er ingen rosette. Kunden ønskede en rokoko pink farve i låget, mens det er mørkeblåt udvendigt, så det både er diskret og bemærkelsesværdigt, når det benyttes i en stor koncertsal.
Reparation og bemaling af klangbund
Dette fine instrument af de britiske byggere Derek Adlam og Richard Burnett har været brugt til adskillige indspilninger og hundredvis af koncerter med bl.a. Trevor Pinnock. Instrumentet er bygget i 1974 efter flamsk forbillede, dvs efter et af Ruckers familiens instrumenter. Det er bygget som en senere udvidelse (ca. 1700) af et typisk etmanuals Ruckers og beregnet på continuobrug med et forholdsvis højt stel, således at cembalisten kunne stå op og spille, samtidig med at han dirigerede orkestret. Man kan sagtens forestille sig at Handel fx har haft et sådant instrument ved opførelse af Messias. Den nuværende ejer ønsker på den ene side at bevare sporene efter den moderne cembalohistories slid, på den anden side trænger det gevaldigt til at blive renoveret. Der er slemme revner i klangbunden og lige lovlig mange skrammer, afskalninger, flækkede hjørner osv. Og så er klangbunden helt udekoreret. På Ruckers tid ville det være utænkeligt. I dag er det meget almindeligt, men på dette instrument ser det tomt ud. Så opgaven bestod for mig i, at reparere klangbunden og kassen, male en ny dekoration i Ruckers stil og strenge instrumentet op påny. Cembaloet har 2 x 8′ + lut og omfanget G’A’B’C-d”’ (kort oktav med splittede tangenter i bassen – 54 taster), a’ = 415hz.
Cembaloet i midten er bygget af Adlam Burnett i 1974, og trænger nu til istandsættelse
Der er store revner i klangbunden og kunden ønsker også at klangbunden får den dekoration, som er typisk for instrumenter efter Ruckers, men som dette aldrig fik. Strengene er heller ikke de bedste efter at have siddet på i snart 50 år, så de må af
Klangbunden har kun en forgyldt rosette og ingen dekoration. Det var utænkeligt i 1600-tallet, så det må vi gøre noget ved - men det skal være i tidens stil, så det passer til instrumentet
Her ses revnerne i klangbundens basdel. De er lange og der af flere af dem. De kan ikke repareres ovenfra alene, så jeg må også ind nedefra
Jeg skærer flere mindre huller i bunden for ikke at skade afstiverne inde i instrumentet
Her kan revnerne ses nedefra. Kassen er lavet af poppeltræ
Efter reparationen kan revnerne næsten ikke ses længere. På undersiden er klangbunden blevet forstærket
Jeg anvender temperamaling i en temmelig tyk konsistens til arabeskerne (de blå dekorationer), så de får et lidt tredimensionelt look. De bliver malet direkte på klangbunden uden blyantsskitsering, så det skal gøres rigtigt i første forsøg, da klangbunden suger lidt og rettelser er svære at skjule
Her er arabeskerne i bassen. Arabeskerne følger konturerne på klangbunden og indrammer de forskellige områder
Den lyseblå farve fanger lyset forskelligt
Omkring rosetten maler jeg først den røde ring og tilføjer dernæst rebmønstret i hvidt
Derefter tegner jeg med tusch omridsene af de blomster, der udgør en krans omkring rosetten
Derefter farvelægges den i flere lag
Skitser til blomster fordeles over klangbunden, så udtrykket bliver jævnt.
Først håndtegnes omridsene med tusch, som man gjorde det i 1600-tallet. Derefter farvelægges tegningerne. En fugl sidder på en af blomsterne
Her er det en hybenrose, der slynger sig
Derefter males de grønne blade. Stilen er stiliseret og dekorativ, og kun delvis botanisk korrekt. Planterne males uden rødder
Næsten færdig
Der mangler stadig enkelte insekter for at give et lidt mere ensartet udtryk.
I Ruckers-stilen findes også dyr, som fugle, sommerfugle, biller og bier.
Dekorationen er færdig. Der beregnes et nyt sæt strenge og de sættes på
Her er en humlebi og en aurora sommerfugl
Navnebrættet er meget slidt, så det skal forsigtigt opmales
Her er det opmalede navnebræt
Papirdekorationen fikseres. Instrumentet og stellet rengøres , og bemalingen får et touchup, så det bevarer det oprindelige udseende fra 1970erne og sporene efter det utal af cembalister, der har spillet på det
Låget er blevet rengjort og monteret
Klangbundsmaleriet er med vilje malet forholdsvis diskret, så det indordner sig sammen med instrumentets øvrige dekoration
Blomster må der til - stilen er efter Andreas Ruckers i starten af det 17. årh.
Dekorative jordbær
Tulipan
Tulipan, lilje og blåfugl
Bille og bær
Rose
Der skal også være noget for øjet, når man lytter til musikken
Det færdige resultat
Klik på de enkelte billeder og læs om konstruktionen.
Lågmaleri til clavichord
Til dette clavichord har jeg malet et billede efter den flamske maler Aelbert Cuyp (1620-91). Kunden ønskede et flamsk maleri i låget på sit clavichord og gav mig to valgmuligheder. Jeg valgte dette billede som forlæg for maleriet, da originalen er nogenlunde samme størrelse og det kan tilpasses til det delte lågs brede proportion ved at skære en del af himmelen væk. Billedet forestiller en stille dag på floden Maas med kirken i Dordrecht i baggrunden. Det er malet i 1645-46 og findes i dag på Getty Museum, Los Angeles. Det er signeret “Ae Cuyp” på et stykke drivtømmer i forgrunden. Cuyp har fanget roen, den store himmel og det daglige liv i sit billede. Han er meget omhyggelig og må have anvendt ganske fine pensler (og lang tid) til at male de mange detaljer med. Jeg har anvendt oliefarver fra Sennelier, der er ganske mættede og meget lækre. Cuyp har ikke brugt ret mange forskellige pigmenter og har sikkert blandet farverne selv. Jeg kunne – efter at have eksperimenteret – klare mig med ganske få farver: napoligul, brændt umbra, ultramarin, hvid og sort samt lidt rødt, hvilket Cuyp også kan have anvendt. Cuyps brune farver er kolde, mens de lyse farver er varme. Det var nødvendigt at blande sort i farverne for at nedtone den klare mættede kvalitet som Sennelier producerer, i modsætning til Cuyps noget urene pigmenter. Det er dog svært, at fange farverne i Cuyps billede, da jeg ikke ved om mit print gengiver farverne korrekt – og ikke engang ved om farverne overhovedet er originale eller dækket af et gulnet lag fernis. Museet har desværre ikke svaret på mit spørgsmål om farverne er originale, så jeg har valgt paletten af farver ud fra min forståelse af Cuyp (efter at have eksperimenteret i hans stil) og andre flamske kunstnere som jeg tidligere har kopieret (van Goyen og Vermeer), og naturligvis alle de flamske billeder, jeg har oplevet på museer. Resultatet er et lidt klarere billede, da jeg antager at gulningen til dels skyldes en gulnet fernis, da alle farverne har dette præg. En mulighed var selvfølgelig at fernisere billedet med en lak tilsat gulligt pigment, men sammen med kunden valgte vi at fastholde de klare farver, som vi også tror, at billedet havde på Cuyps tid.
Clavichord uden lågmaleri
Billedet planlægges, så udsnittet passer med lågets proportioner og så skibet kan være i hoveddelen af låget
Det tomme låg før grunding
Det lille print bruges som forbillede. Et større print bruges til at se detaljer.
Grunding med gesso og skitsering af de vigtigste dele i motivet
Det er svært at ramme Cuyps palette. Hans farver var mere urene og jeg ved ikke om originalen har de rigtige farver eller er gulnet. Det er heller ikke sikkert at printet er korrekt i farverne.
Landskabet males
Vandet males. Det er endnu alt for blåt og skal senere tones mere gulligt
Himmelen begynder at fungere
Nu kommer der en bedre sammenhæng i billedet. Fotografiet er taget med kunstlys.
Deltaljer og både males
Lyset i vandet ændres til en mere gullig farve
Flere detaljer males
Takkelage males. Billedet er næsten færdigt.
Låget med maleriet er nu tilbage på clavichordet
Låget kan også benyttes med flappen slået ned
Klik på de enkelte billeder og læs om konstruktionen.
Ny dekoration til fransk cembalo efter Blanchet af Dowd 1982
Dette meget fine instrument af Dowd havde gennem sin levetid fået mange skrammer og afslag i dekorationen. Desuden havde en udskiftning af nagler bevirket at nodestativet og låget var blevet beskadiget. Billedserien viser forvandlingen fra grøn sprøjtemaling til håndmalet sort og rød lak. Instrumentet blev også omintoneret og fremstår nu som et cembalo i 1760- og 1770ernes Paris.
Dowd cembalo fra 1982 med mange skrammer og afslag i dekorationen
Dowd cembalo fra 1982 med mange skrammer og afslag i dekorationen
Når pladsen er trang kan må man ty til andre veje
Når pladsen er trang kan må man ty til andre veje
Dowd cembaloet før renovering
Dowd cembaloet før renovering
Instrumentet har et utal af skrammer
Instrumentet har et utal af skrammer
Nodestativet ligger for højt og er desværre blevet beskadiget af for høje nagler.
Nodestativet ligger for højt og er desværre blevet beskadiget af for høje nagler.
Efter at manualer, mekanik, beslag mv. er fjernet tages instrument ud til slibning
Efter at manualer, mekanik, beslag mv. er fjernet tages instrument ud til slibning
Slibning
Slibning
Slibning. Klangbunden er dækket af.
Slibning. Klangbunden er dækket af.
Guldet beskyttes
Guldet beskyttes
Udbedring af låg
Udbedring af låg
Der er hundredevis af mærker
Der er hundredevis af mærker
Ridser, buler og skrammer dækkes
Ridser, buler og skrammer dækkes
Grunding. Guldbåndene beskyttes.
Grunding. Guldbåndene beskyttes.
Ryggen males
Ryggen males
Ny rød farve langs klangbunden
Ny rød farve langs klangbunden
Den buede side med sin nye sorte lak. Guldbåndene er bevarede
Den buede side med sin nye sorte lak. Guldbåndene er bevarede
Sort maling på ydersiden. Senere kommer laklag.
Sort maling på ydersiden. Senere kommer laklag.
Nodestativ og navnebræt males rødt (japansk karmosinrød hedder farven)
Nodestativ og navnebræt males rødt (japansk karmosinrød hedder farven)
Og ved manualerne
Og ved manualerne
Registermekanikken sættes op påny
Registermekanikken sættes op påny
Cembaloet med sin nye tofarvede lak. Samtidig er det blevet omintoneret til en mere livlig og kraftigere klang
Cembaloet med sin nye tofarvede lak. Samtidig er det blevet omintoneret til en mere livlig og kraftigere klang
Klik på de enkelte billeder og læs om konstruktionen.
Nye strenge til cembalo efter Zell af Kramer 2009
Et del af mit almindelige arbejde som cembalobygger er at skifte strenge på instrumenterne. Der er flere årsager til at et skift af strenge er ønskeligt. Metallet i strengene ændrer sig over tid og nye strenge giver instrumentet nyt liv. I mange tilfælde er instrumenterne – efter min opfattelse – heller ikke strenget korrekt op. Det ses ved forskellige problemer, fx at visse strenge springer hyppigt, er skiftet forkert eller at klangen i instrumentet er unødige skarp eller slap. Der er også kvalitetsforskelle i strenge. Jeg anvender de bedste strenge efter historisk forbillede som jeg kan få. Dette instrument havde fået flere reparationer af strengene, så nu var det tid at nulstille det og få tre sæt nye strenge, nye lutdæmpere samt et generelt eftersyn og kraftigere intonation. Instrumentet er bygget i tysk stil efter Zell 1728. Det er et stort instrument på 2,5m med fuldt omfang og transponering til både a’=392, a’=415 og a’=440 (med tab af f”’).
Manulerne kan transponere til a'=392 uden tab af F'(!) og til a'=440 med tab af f'''
Manulerne kan transponere til a'=392 uden tab af F'(!) og til a'=440 med tab af f'''
Instrumentet har 3 sæt strenge og omfang F'-f''' med ekstra transpositionsstrenge
Instrumentet har 3 sæt strenge og omfang F'-f''' med ekstra transpositionsstrenge
De gamle strenge før de bliver skiftet
De gamle strenge før de bliver skiftet
Der er lavet en reparationer af basstrengene gennem tiden, så nu må der nye strenge til
Der er lavet en reparationer af basstrengene gennem tiden, så nu må der nye strenge til
Først sættes 4-fods strengene i
Først sættes 4-fods strengene i
Eftersyn af tastaturer
Eftersyn af tastaturer
Eftersyn af springere
Eftersyn af springere
Så sættes begge 8-fods strengesæt i
Så sættes begge 8-fods strengesæt i
Nye lutdæmpere. De originale af skind dæmpede desværre ikke tilstrækkeligt. De nye er af filt og bedre til dette instrument.
Nye lutdæmpere. De originale af skind dæmpede desværre ikke tilstrækkeligt. De nye er af filt og bedre til dette instrument.
Sådan ser 3 sæt strenge ud efter de er taget af. Der er 3 x 62 strenge he, eller ca 500g.
Sådan ser 3 sæt strenge ud efter de er taget af. Der er 3 x 62 strenge he, eller ca 500g.
Renovering af cembalo i flamsk stil.
Dette fine cembalo i flamsk stil bygget i 1980erne er kommet til mig for at blive renoveret. Som følge af en uheldig kombination af højt strengetræk og en svag konstruktion har instrumentet fået en række problemer. De tre registerskinner kan ikke flyttes frem og tilbage, så man kan ikke anvende 4′-registret. Kassen er trukket skæv, klangbunden har mange revner i diskanten og 8′-broen på klangbunden har løsnet sig fra klangbunden flere steder. Desuden var der også ønske om at forny den sorte lak på ydersiden af instrumentet, da det havde fået en del småskader. Det største problem er at få registrene ud og forstærket gabet, der har lukket sig om registrene. Ved at sænke strengetrækket fik jeg listet registrene ud med stor forsigtighed. De blev herefter tilpasset og gabet blev forsynet med afstandsstykker, der skal hjælpe til at modstå strengetrækket. En del af diskantstrengene bedømte jeg til at være for kraftige; de blev udskiftet med lidt lettere strenge, der giver en knap så skarp diskant og også letter strengetrækket en anelse. Klangbunden i diskanten blev luset og retoucheret og de øvrige revner mm. udbedret. Til sidst blev kassens yderside slebet ned, udbedret og malet med en sort lak. Da de originale guldbånd viste sig ikke at kunne holde, lagde jeg også nye guldbånd på. Det sker med en langsomt tørrende olie – guldgrund – hvorpå der lægges bladguld af bedste kvalitet (24 3/4 karat).
Instrument i flamsk stil, bygget i 1980erne. To manualer, G'-d''', 2x8'+4'
Klangbunden i diskanten er næsten blevet et puslespil pga. de mange revner.
For stort strengetræk i diskanten har trukket fastgøringsskinnen fra den buede side.
Utilstrækkelig konstruktion har ikke kunnet modstå strengetrækket, så gabet har lukket sig om registrene, hvilket betyder at de ikke kan skiftes.
Revnerne skal luses for at klangbunden kan blive hel og komme til at fungere igen.
Strengetrækket er blevet slækket og efter springerne er fjernet er registrene med forsigtighed blevet taget ud gennem åbningen i kinden.
Et kig i gabet uden registrene. Nederst ses den nedre styring af springerne.
Konstruktionen har desværre været utilstrækkelig, hvilket ses på revner og forskydninger.
Afstandsstykker er indsat i diskant/tenor-delen af gabet for at modvirke strengetrækket.
Her ses hvordan afstandsstykkerne af egetræ er blevet indpasset i siderne i gabet.
Klangbunden er blevet samlet og luset. Nu skal den retoucheres.
Nu er blomsterne blevet retoucheret og nye strenge kan sættes i. Revnen langs siden er også blevet luset.
Den store blomst midt i billedet har fået tilføjet lyse detaljer for at nedtone den lidt.
Endelig males siderne på kassen - og der lægges nye guldbånd på, da de gamle var slidte og ikke sad godt nok fast.